Characterization of Severe Arterial Phase Respiratory Motion Artifact on Gadoxetate Disodium-Enhanced MRI - Assessment of Interrater Agreement and Reliability

Ringe, Kristina Imeen and Luetkens, Julian A. and Fimmers, Rolf and Hammerstingl, Renate Maria and Layer, Guenter and Maurer, Martin H. and Naehle, Claas Philip and Michalik, Sabine and Reimer, Peter and Schraml, Christina and Schreyer, Andreas G. and Stumpp, Patrick and Vogl, Thomas J. and Wacker, Frank K. and Willinek, Winfried and Kukuk, Guido Mattias (2018) Characterization of Severe Arterial Phase Respiratory Motion Artifact on Gadoxetate Disodium-Enhanced MRI - Assessment of Interrater Agreement and Reliability. ROFO-FORTSCHRITTE AUF DEM GEBIET DER RONTGENSTRAHLEN UND DER BILDGEBENDEN VERFAHREN, 190 (4). pp. 341-347. ISSN 1438-9029, 1438-9010

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Abstract

Purpose To assess the interrater agreement and reliability of experienced abdominal radiologists in the characterization and grading of arterial phase gadoxetate disodium-related respiratory motion artifact on liver MRI. Materials and Methods This prospective multicenter study was initiated by the working group for abdominal imaging within the German Roentgen Society (DRG), and approved by the local IRB of each participating center. 11 board-certified radiologists independently reviewed 40 gadoxetate disodium-enhanced liver MRI datasets. Motion artifacts in the arterial phase were assessed on a 5-point scale. Interrater agreement and reliability were calculated using the intraclass correlation coefficient (ICC) and Kendall coefficient of concordance (W), with p<0.05 deemed significant. Results The ICC for interrater agreement and reliability were 0.983 (CI 0.973-0.990) and 0.985 (CI 0.978-0.991), respectively (both p<0.0001), indicating excellent agreement and reliability. Kendall's W for interrater agreement was 0.865. A severe motion artifact, defined as a mean motion score 4 in the arterial phase was observed in 12 patients. In these specific cases, a motion score 4 was assigned by all readers in 75% (n=9/12 cases). Conclusion Differentiation and grading of arterial phase respiratory motion artifact is possible with a high level of inter-/intrarater agreement and interrater reliability, which is crucial for assessing the incidence of this phenomenon in larger multicenter studies. Key Points Inter- and intrarater agreement for motion artifact scoring is excellent among experienced readers. Interrater reliability for motion artifact scoring is excellent among experienced readers. Characterization of severe motion artifacts proved feasible in this multicenter study. Citation Format Ringe KI, Luetkens JA, Fimmers R etal. Characterization ofSevere Arterial Phase Respiratory Motion Artifact on Gadoxetate Disodium-Enhanced MRI - Assessment of Interrater Agreement and Reliability. Fortschr Rontgenstr 2017; 190: 341-347 Zusammenfassung Ziel Evaluation der Interreader-ubereinstimmung und -Reliabilitat zwischen erfahrenen Radiologen im Hinblick auf die Beurteilung und Graduierung atemabhangiger Artefakte in der Leber-MRT mit Gd-EOB-DTPA. Material und Methoden In dieser prospektiven Multizenterstudie (initiiert durch die AG Gastrointestinal- und Abdominaldiagnostik der DRG) wurden Gd-EOB-DTPA verstarkte MRT-Untersuchungen von 40 Patienten (25 Manner, 15 Frauen; mittleres Alter 59 Jahre) durch 11 erfahrene Radiologen/innen aus Deutschland und der Schweiz ausgewertet. Evaluiert wurden das Auftreten und der Schweregrad atemabhangiger Artefakte in der arteriellen Phase der KM-Dynamik anhand eines 5-Punkte Scores. Zur Beurteilung von ubereinstimmung und Reliabilitat des Scorings zwischen den Radiologen wurden der Intraklassen-Korrelationskoeffizient (ICC) und der Kendall Konkordanzkoeffizient (W) berechnet. Ergebnisse Die ubereinstimmung zwischen den Radiologen bezuglich der Graduierung des Schweregrads des Artefakts war mit einem ICC von 0,933 (95% Konfidenzintervall 0,973-0,990; p<0,0001) bzw. einem Kendall W von 0,865 sehr gut. Die Reliabilitat bzgl. der Unterscheidung verschiedener Schweregrade war zwischen den Radiologen ebenfalls sehr gut mit einem ICC von 0,985 (95% Konfidenzintervall 0,978-0,991; p<0,0001). Schwere atemabhangige Artefakte (definiert als ein Score 4) wurden in 12 Untersuchungen beobachtet. In diesen Fallen wurde in 75% (9/12) von allen Radiologen ein Score 4 vergeben. Schlussfolgerung Die Differenzierung und Charakterisierung atemabhangiger Artefakte in der arteriellen Phase der MRT mit Gd-EOB-DTPA durch verschiedene Radiologen ist mit hoher ubereinstimmung und Reliabilitat moglich. Die zuverlassige und ubereinstimmende Bewertung von Artefakten durch unterschiedliche Radiologen ist eine unabdingbare Voraussetzung fur die Durchfuhrung gro ss er Multizenterstudien. Die Ergebnisse dieser Arbeit schaffen hierfur die Grundlage. Kernaussagen: Die Inter- und Intraraterubereinstimmung fur die Beurteilung atemabhangiger Artefakte ist sehr gut. Die Interrater Reliabilitat unter erfahrenen Radiologen bezuglich der Graduierung von atemabhangigen Artefakten ist sehr gut. Die Charakterisierung schwerer atemabhangiger Artefakte erwies sich in dieser Multizenterstudie als zuversichtlich moglich.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: GADOBENATE DIMEGLUMINE; LIVER; gadoxetate disodium; Gd-EOB-DTPA; motion artifact; respiratory; interrater agreement; interrater reliability
Subjects: 600 Technology > 610 Medical sciences Medicine
Divisions: Medicine > Lehrstuhl für Röntgendiagnostik
Depositing User: Dr. Gernot Deinzer
Date Deposited: 05 Mar 2020 09:29
Last Modified: 05 Mar 2020 09:29
URI: https://pred.uni-regensburg.de/id/eprint/14772

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